fbpx

PORADY

6 rzeczy, które powinieneś sprawdzić przy odbiorze drzwi wewnętrznych

Przyjechali, zamontowali i kicha. Drzwi w łazience się nie domykają, a w sypialni są wgniecenia na ościeżnicy. Gdy dzwonię do firmy – każdy mnie zbywa. A wystarczyło po montażu poświęcić czas na dokładniejszy odbiór drzwi wewnętrznych.

Aby uniknąć takiej sytuacji, przygotowaliśmy zestawienie 6 rzeczy, które powinieneś sprawdzić po montażu drzwi wewnętrznych, zanim podpiszesz protokół odbioru prac.

1. Stan wizualny drzwi i ościeżnicy

Pierwszą czynnością, którą powinieneś wykonać na odbiorze, jest weryfikacja czy drzwi są pozbawione uszkodzeń mechanicznych. Może to być wgniecenie, rysa, ubytek. Jeśli wyszukanie uszkodzenia zajęło ci sporo czasu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w natłoku codziennych obowiązków zapomnisz o nim. W takim przypadku wystarczy prosty retusz. Wykwalifikowani montażyści powinni od razu zająć się naprawą uszkodzenia za pomocą odpowiednich narzędzi np. Ottimo.

Gdy natomiast uszkodzenia są widocznie i niemożliwe do retuszu, należy to zaznaczyć w protokole odbioru prac.

2. Trzymanie pionu

Od pionu zależy prawidłowe funkcjonowanie drzwi. Nawet jeśli skrzydło otwiera się prawidłowo, może w przyszłości ulec wypaczeniu. To z kolei może skutkować częstymi regulacjami. Gdy ościeżnica ucieka od kąta 90% względem podłogi, możemy mieć wątpliwości co do jakości usługi. Wyjątkiem od tej sytuacji jest nierówność samej ściany np. w „starym budownictwie”. Są to często generalne remonty w mieszkaniach z „wielkiej płyty” – czyli w budynkach wielorodzinnych budowanych w Polsce głównie w okresie od lat 60 do 80 ubiegłego wieku. Dawne metalowe, stałe ościeżnice mogły wybaczyć więcej, niż ościeżnice regulowane, których opaski nachodzą na ścianę.

W takiej sytuacji osoba wykonująca pomiar powinna jeszcze przed podpisaniem umowy poinformować inwestora na temat równości ścian.

Jak sprawdzić pion? Są dwa sposoby:
  • 1. Użyj poziomicy, aby sprawdzić, czy ościeżnica mieści się w podanych zakresach.
  • 2. Zmierz przekątną ościeżnicy: prawy dolny róg — lewy górny róg i lewy dolny róg — prawy górny róg. Jeśli wartości są takie same, możesz spać spokojnie.

3. Działanie klamek i zamków

Wydaje się oczywiste, jednocześnie o tym elemencie można zwyczajnie zapomnieć. Sprawdź, czy szyldy przylegają równo do skrzydła drzwi. Mechanizm klamki powinien chodzić płynnie i wracać do podstawowego położenia. Trzeba również sprawdzić działanie zapadki (element, który chowa się, gdy naciskamy na klamkę) i ryglowania (jeśli mamy drzwi zamykane na klucz). W drzwiach z zamkiem magnetycznym zapadka powinna tworzyć równą powierzchnię z kantem skrzydła. W momencie, kiedy samoistnie opada lub wystaje, może to świadczyć o uszkodzeniu.

Gdy jakikolwiek element działa nie prawidłowo, zgłoś go od razu, gdy ekipa montażowa jest na miejscu. Może to być kwestia szybkiej regulacji. Jeśli jednak nie, szybciej zgłosisz dany element na reklamację.

4. Otwieranie i zamykanie drzwi

Spróbuj kilka razy otworzyć i zamknąć skrzydło drzwiowe. Jeśli w jakikolwiek sposób skrzydło trze o podłogę lub elementy ościeżnicy — może to oznaczać: albo nieprawidłowy montaż w pionie (patrz punkt 2) albo zawiasy wymagające regulacji. Jeśli ościeżnica trzyma pion, będzie to kwestia zawiasów. Wykwalifikowany montażysta od razu rozwiąże problem.

Innym aspektem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, są dźwięki, a konkretniej: skrzypienie, trzeszczenie. W nowych drzwiach renomowanych firm, takich jak Porta czy DRE, taki problem nie powinien występować. Jednak jeśli miałeś pecha i u Ciebie drzwi wydają nieproszone odgłosy, montażysta powinien naoliwić zawiasy.

Gdy to jednak nie poskutkuje — w protokole należy zaznaczyć nieprawidłowe funkcjonowanie zawiasów, co jest podstawą do wymiany ich na nowe na warunkach gwarancyjnych.

5. Zabezpieczenie opaski od spodu

Opaski ościeżnicy powinny być zabezpieczone silikonem od spodu i do wysokości listwy przyściennej (standardowo jest to ok. 8 cm). Gdy zabraknie tego elementu, istnieje ryzyko spuchnięcia i wybrzuszenia opaski. Wystarczy umycie podłogi lub codzienne użytkowanie łazienki. Zawsze gdzieś coś chlapnie.

Wykończenie spodu silikonem jest standardową procedurą dla profesjonalnej ekipy montażowej. Przed podpisaniem umowy na usługę montażu, zapytaj o szczegóły wykończenia drzwi. Jeśli ktoś odpowie, że zabezpieczenie drzwi od spodu jest niepotrzebne, grzecznie podziękuj i wyjdź. Znajdź takich fachowców, którzy rzeczywiście znają się na rzeczy.

6. Gładka powierzchnia skrzydła z ościeżnicą (drzwi bezprzylgowe i ukryte)

Kupując drzwi bezprzylgowe (lub ukryte – np. DRE Sara Eco), płacimy więcej, aby skrzydło licowało się z ościeżnicą. Takie drzwi wizualnie powiększają pomieszczenie. Gdy krawędzie skrzydła odstają od ościeżnicy, montażyści powinni wyregulować zawiasy tak, aby problem zniknął.

Znalazłem uszkodzenie, co teraz?

Wykwalifikowana ekipa powinna przynajmniej na dwóch etapach przed realizacją zlecenia sprawdzić towar, tj. na etapie odbioru dostawy oraz przed przystąpieniem do prac (przy odpakowywaniu drzwi). Gdy produkt na tym etapie posiada uszkodzenia, jest od razu przyjmowany na gwarancje – odpowiedzialność jest wtedy po stronie dostawcy. Natomiast każde uszkodzenie, które nie zostało zgłoszone przed montażem, mogło powstać na etapie instalacji. Wtedy winę ponosi firma montażowa.

Sporządzenie protokołu odbioru prac montażowych jest zabezpieczeniem zarówno dla klienta, jak i dla firmy montażowej. Stanowi wraz z umową podstawę do wykonania stosownych poprawek (jeśli takie są wymagane).

Dlatego już na etapie wyboru odpowiedniej firmy montażowej zwracaj uwagę na jej podejście do serwisów i reklamacji. Możesz przeszukać opinie Google wystawione przez klientów, bądź zasięgnąć opinii znajomych.

W końcu drzwi to nie bułki w piekarni. Kupujemy je na lata i wydajemy często niebagatelne sumy. Z tego względu warto mieć pewność co do fachowców, którzy będą je montować.
Skontaktuj się z doradcą

Zobacz pozostałe artykuły